پایگاه خبری تفرش:

استان مرکزی در سالروز شهادت ششمین اخترتابناک آسمان ولایت و امامت و طلایه دار مذهب مقدس تشیع حضرت امام جعفر صادق (ع) غرق در اندوه و ماتم است.

مردم ولایتمدارنقاط مختلف شهری و روستایی این استان با به راه انداختن دسته های عزاداری و کاروان های غم درسالروز شهادت امام صادق (ع) به سوگ نشستند.
به همین مناسبت مردم اراک شب گذشته و امروز( سه شنبه ) با حضور در مساجد، حسینه ها و تکایا در سوگ رییس مذهب تشیع به سینه زنی و عزاداری پرداختند.
از ساعات اولیه امروز اقشار مختلف مردم شهر اراک با برنامه ریزی های از قبل تعیین شده در میدان اصلی شهر(میدان شهدا) تجمع کردند و با تشکیل دسته های سینه زنی و زنجیر زنی به سمت مصلای بیت المقدس به راه افتادند.
عده ای از مردم خداجو و ولایتمدار شهر اراک نیز با توزیع شربت و شیرینی از عزاداران امام صادق(ع) پذیرایی کرده و ارادت خود به اهل بیت( ع ) را ابراز کردند.
روحانیان و طلبه های حوزه های علمیه شهر اراک نیز با پیوستن به عزداران امام صادق (ع) در سوگ امام، مقتدا و استاد خود اشک ماتم ریختند.
عده ای دیگر از مردم موحد شهرستان اراک شب گذشته با برپایی مراسم تعزیه خوانی شهادت امام جعفر صادق (ع)، عشق و ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت (ع ) به منصه ظهور گذاشتند.
مردم ولایتمدار و مومن شهرستان تفرش نیز با اجرای مراسم عزاداری و تعزیه خوانی در مسجد شش ناو، تکیه های میانده، خلچان و بازرجان به سوگواری برای ششمین اختر تابناک امامت و ولایت پرداختند.
همچنین مردم مومن شهرستان خمین نیز از ساعات اولیه امروز با حضور در بیت تاریخی امام راحل به عزاداری برای طلایه دار مذهب مقدس تشیع پرداختند.
مراسم عزاداری و به راه انداختن کاروان غم امام جعفر صادق(ع) در شهرستان های ساوه، زرندیه، آشتیان، کمیجان، فراهان، شازند، محلات ، دلیجان و خنداب نیز برگزار شد.
امام صادق ( ع ) در 17 ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه بدنیا آمد و در 25 شوال 148 هجری در سن 65 سالگی به دست منصور دوانیقی خلیفه عباسی مسموم و به شهادت رسیدند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

اوقاف

 مدیر اوقاف و امور خیریه تفرش گفت: هم‌زمان با هفته وقف از مستند معرفی بقاع شاخص شهرستان تفرش رونمایی می‌شود.

مهدی عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، بااشاره به اهمیت وقف در جامعه اظهار داشت: وقف احسان ماندگار و خداپسندانه ای است که از بادوام ترین خدمات به هم نوعان در جامعه است.

وی افزود:27 آذر تا 5 دی‌ماه به نام هفته وقف نامگذاری شده و فرصتی مناسب برای ایجاد بستر مناسب برای ترویج وقف و ایجاد و ثبت وقف‌های جدید است.

مدیر اوقاف و امور خیریه تفرش با اشاره به اهمیت وقف در جامعه، بر ترویج این سنت حسنه تأکید کرد و گفت: وقف چشمه همیشه جاری و جاودان بوده که اجر اخروی و دنیوی را برای مومنان به‌همراه دارد.

عسگری وقف را میراث جاودان برای انسان‌ها دانست و تصریح کرد: وقف، عمل امینانه به نیات واقفین و رفع نیازهای بشری است که شرکت در آن پیروی از سیره ائمه اطهار است.

وی افزود: اجراء بیش از 10 ویژه برنامه در هفته وقف در این شهرستان، ایجاد خیمه‌های معرفت و توزیع بروشور بقاع متبرکه، غبار روبی مزار شهداء و خادمان بقاع متبرکه، ویزیت رایگان در درمانگاه روستای جفتان، دیدار مسئولان از سامانه جامعه موقوفات شهرستان، فراخوان مقاله اثرات وقف از برنامه های هفته وقف در شهرستان تفرش است.

مدیر اوقاف و امورخیریه تفرش خاطر نشان کرد: در هفته وقف از مستند بقاع شاخص تفرش رونمایی می‌شود و در این مستند 6 بقعه شاخص شهرستان تفرش به مردم استان مرکزی معرفی می‌شود.

عسگری بر اجراء برنامه های مذهبی در هفته وقف اشاره کرد و گفت: غبار روبی‌امامزاده محمدبن افطس جد مقام معظم رهبری، برگزاری همایش لبیک یا رسول الله در روز 28 صفر، عزاداری در روز شهادت امام رضا(ع) در جوار بقاع متبرکه در این هفته اجرا می‌شود.

وی افزود: وقف، سنت نبوی، سیره ائمه اطهار(ع)، وقف، علم و فن‌آوری و نقش حوزه و دانشگاه، وقف تجلی مودت اهل بیت(ع) با تکریم امام‌زادگان، وقف، جهاد اقتصادی، ارتقاء بهره‌وری موقوفات، وقف، بانوان واقف و توسعه مشارکت‌های اجتماعی و وقف، نهاد ممتاز دینی، نشر فرهنگ قرآنی به ترتیب روز شمارهای هفته وقف از 29 آذر لغایت 5 دی‌ماه است.

مدیر اوقاف و امورخیریه تفرش تصریح کرد: نیاز جامعه به وقف جدید و مسائل شبیه آن نیاز مردم است و اهالی رسانه باید در راستای ایجاد وقف جدید و مسائل روز به مردم اطلاع رسانی کنند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 1:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مقابله قرآن

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی از برگزاری ۹ محفل انس با قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک رمضان و با حضور قاری مصری در شهرستان های استان مرکزی خبر داد.

 حجت الاسلام آیت الله عباسیان در گفت و  گو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به این قاری مصری اظهار کرد: محمد محمود مریجی قاری برجسته مصری با حضور در مساجد و بقاع متبرکه استان مرکزی محافل انس با قران کریم را برگزار می کند.

وی افزود: ایجاد انگیزه فرهنگ قرآنی در بین خانواده ها به ویژه مقطع سنی نونهالان و نوجوانان و جوانان و آشنایی با مفاهیم قرآن و قرآن خوانی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی تصریح کرد: محافل قرآنی تحت عنوان با کاروان نور در ضیافت الهی با هدف انس جوانان و نوجوانان با کلام الله ،ثبت نام در مسابقات و شرکت در طرح تربیت حافظان قرآن کریم ، ارائه برنامه های قرآنی اداره اوقاف ، معرفی موقوفات قرآنی و ایجاد وقف های جدید با موضوع قرآن در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

وی با اشاره به برنامه محافل قرآنی با حضور این قاری گفت: این قاری از 14 تیرماه برابر با 7 ماه مبارک رمضان، اجرای برنامه‌های خود را آغاز و تا 24 رمضان در به قرائت آیات قرآن کریم می‌پردازند.

حجت الاسلام عباسیان افزود: این محفل انس با قرآن کریم 17 تیرماه امسال بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد امام خمینی (ره) واقع در میدان حافظیه شهرستان اراک و از ساعت 18 تا 20 در آستان مقدس امامزاده عبداله (ع) و آمنه خاتون(س) این شهرستان برگزار می شود.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی ها یک محفل انس با قرآن کریم از ساعت 18 تا 20 چهاردهم تیرماه در آستان مقدس امامزاده سید اسحاق ساوه، و یک محفل نیز در همان روز بعد از افطار در مسجد امیر المومنین (ع) زرندیه برگزار می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به برگزاری محافل قرآنی در محلات و دلیجان گفت: یک محفل از ساعت 18 تا 20 روز پانزدهم تیرماه امسال همراه با ضیافت افطار در آستان مقدس امامزاده فضل و یحیی(ع) محلات و محفل دیگری نیز همان روز بعد از افطار در مسجد جواد الائمه (ع) دلیجان برپا می شود.

وی افزود: مصلی شهرستان تفرش از ساعت 18 تا 20 همراه با ضیافت افطار و شهرستان آشتیان بعد از افطار میزبان این قاری مصری خواهند بود.
عباسیان تصریح کرد: مسجد امام حسین(ع) شازند نیر بعد از افطار روز 17 تیرماه امسال این محفل انس با قرآن کریم را با حضور قاری مصری برگزار می کند.

حجت الاسلام عباسیان با اشاره به حضور 8 قاری مصری در محافل قرانی کشور گفت: احمد شهات احمد لاشین، عادل الباز، علی محمود الشمیس، محمد قطب الطویل، عبدالناصر حرک، محمد شرف الدین، محمد المحمود المریجی و متولی عبدالعال قاریانی از کشور مصر هستند که برای برگزاری محافل قرآنی ماه رمضان، به ایران سفر می‌کنند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:44 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مرجع تقلید علوی گرگانی

خبرگزاری تسنیم: آیت الله علوی گرگانی گفت: تحصیل علم بدون تقوای الهی در مبانی اسلامی مردود است از همین رو تا مادامی که در عرصه علم و علم آوزی گام بر می‌داریم همواره موظف به رعایت تقوای الهی هستیم.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله علوی گرگانی در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه تفرش با بیان اینکه در راه تحصیل علم و کمال مراقب باشیم خود و اصالت خود را فراموش نکنیم، اظهار کرد: تا مادامی که در عرصه علم و علم آوزی هستیم ممکن است سلسله غفلت‌هایی برای ما ایجاد شود.

مرجع تقلید شیعیان افزود: انسان وقتی در حدی از علم و کمال می‌بیند ممکن است خود را فراموش کند از همین رو خداوند در فرازی از آیات سوره حشر بر تقوا تاکید می‌کند و مومنان را مورد خطاب قرار می‌دهد.

استاد سطوح برجسته حوزه علمیه گفت: در قرآن وقتی خطابی را جمعی می‌آورند همه ما مخاطب قرار می‌گیریم در این آیات نیز تقوای الهی مورد توجه قرار می‌گیرد تا از تخلفات پرهیز کنیم چه در واجبات چه در محرمات.

آیت الله علوی گرگانی با تاکید بر انجام محاسبه نفس عنوان کرد: خدا تمام زندگی دنیوی را امروز و آخرت را فردا حساب کرده است از همین رو با محاسبه نفس باید زندگی فردای خود را بسازیم.

مرجع تقلید شیعیان عمر دنیوی را محدود و زمان مرگ را نامعلوم دانست و تصریح کرد: از همین خداوند انسان‌ها را بر رعایت تقوای الهی مودرد خطاب قرار می‌دهد از همین رو هم در زندگی امروز هم فردا مواظب باشید.

وی با بیان اینکه برخی در هنگام گناه مراقب هستند کسی نبیند اما غافل هستند که خدا حاضر و ناظر است، خاطرنشان کرد: خدا هشدار داده که هیچ کاری از خداوند پنهان نمی‌ماند.

آیت الله علوی گرگانی خاطرنشان کرد: تلاش کنید تا در همه حالات خدا را به یاد داشته باشید چرا که اگر خدا را فراموش کنیم خود را فراموش کرده‌ایم.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:پایگاه خبری تفرش,آیت الله علوی گرگانی,اساتید دانشگاه تفرش, | 12:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

مراسم خطبه خوانی حضرت زینب (س)عصر دوشنبه همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی در حسینیه تاریخی زاغرم شهرستان تفرش برگزار شد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل ازخبرگزاری ایرنادر این آیین معنوی که به همت بسیج خواهران حوزه الزهرا (س) و با حضور جمعی از بانوان بسیجی عاشورایی برگزار شد، نحوه به اسارت گرفته شدن و همچنین خطبه حضرت زینب (س) در برابر یزید فاسد به صورت نمادین اجرا شد.

بانوان شرکت کننده این مراسم در سوگ مولا و سرورشهیدان عالم حضرت امام حسین (ع) و اسرای کربلا گریسته و عزاداری کردند.

برگزاری مسابقه از خطبه های حضرت زینب (س) از برنامه های جانبی این مراسم بود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:15 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

در روز اربعین  برخی از هیئت ها به سمت امامزاده محمد (ع) و مصلی ولایت تفرش حرکت کرده و با قرائت زیارت اربعین در سوگ چهلمین روز از شهادت امام خود می گریند  .

 

 

 

 

 

به گزارشپایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از  ندای تفرش ، تفرشی ها به مناسبت فرا رسیدن اربعین سالار شهیدان ، حضرت اباعبدالحسین (ع)به اقامه آیین های عزاداری می پردازند .

 

 

شهروندان با شرکت در حسینیه ها و  سینه زنی و زنجیر زنی در شب اربعین به عزاداری پرداخته ودر روز اربعین  برخی از هیئت ها به سمت امامزاده محمد (ع) و مصلی ولایت تفرش حرکت کرده و با قرائت زیارت اربعین در سوگ چهلمین روز از شهادت امام خود می گریند  .

 

 

گفتنی است مراسم خطبه خوانی حضرت زینب (س) ویژه بانوان در حسینیه تاریخی زاغرم در روز اربعین ساعت 3 از دیگر آیین های عزاداری تفرش است .

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:6 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 
پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از باشگاه خبرنگاران: امامزاده محمد (ع) در محله فم، در شمال شرقي شهر تفرش قرار دارد و يكي از زيباترين بناهاي تاريخي – مذهبي استان مركزي است. با توجه به تزيينات اين بنا و كتيبه موجود، اين بنا به دوره صفويه تعلق دارد. بناي امامزاده با نقشه چهار طاقي در وسط حياط قرار دارد. بناي مقبره داراي چهار ايوان است. در جلوي ايوان هاي جنوبي و شمالي رواق قرار دارد.
 
در ايوان جنوبي علاوه بر رواق، چند شبستان كوچك در طرفين ايوان نيز ديده مي شود. اين ايوان ها داراي مقرنس هاي گچي زيبايي است و بعضي از شمسه هاي ان ها را نقاشي كرده اند.
 
 در كنار ورودي اصلي امامزاده – يعني ايوان شمالي رواق ها – آب انباري ساخته اند كه روي آن مسجد قديمي تري قرار دارد.
 
در اين بنا سه كتيبه وجود دارد: كتيبه تاريخ دار در چوبي ورودي مقبره با تاريخ 1057 هـ.ق، كتيبه معروف گچي آب انبار با تاريخ 1232 هـ.ق و كتيبه اي مشتمل بر سه بيت از كاشي خشتي در زمينه لاجوردي در بالاي كتيبه اصلي ورودي ايوان شمالي با حروف ابجد.
 
 عمده تزيينات دوران صفوي اين بنا عبارتند از: نقوش زينتي (نقاشي) كاشيكاري، مقرنس هاي گچي نقاشي شده، كتبه ها و محراب با نمادهايي از معرق گچ و پنجره هاي مشبك چوبي. 
 
نقاشي هاي كار شده بيشتر زينتي است و عمدتاً در زير گنبد اول، ديوارهاي دخلي شمسه، مقرنس هاي ايوان هاي ورودي بنا و ايوان ورودي به مقبره كار شده است. ارتباط دقيق نقاشي ها با فضاي مقرنس زير گنبد و ورودي ها كاملاً مشهود است.
چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:امامزاده,محمد,,تفرش,هدهد, | 14:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

پیکر پاک و مطهر مطهر دو شهید گمنام پس از اینکه بر روی دستان مردم شهید‌پرور، مسئولان و دانشگاهیان تشییع شد در دانشگاه تفرش با احترام به خاک سپرده شد.

خبرگزاری فارس: دو شهید گمنام در دانشگاه تفرش به خاک سپرده شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مراسم تشییع پیکر این دو شهید گمنام همراه با عزاداری دسته‌جات عزاداری ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد.

در این مراسم، جمع کثیری از خانواده‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران، آزادگان و رزمندگان، قشرهای مختلف مردم، مقامات و مسئولان، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و روحانیون حضور داشتند.

قشرهای مختلف مردم تفرش در این آیین باشکوه ضمن سوگواری برای شهادت حضرت زهرا (س) با آرمان‌های شهیدان تجدید میثاق کردند.

حضور پرشور مردم در تشییع شهدا بیعت دوباره با شهدا و امام راحل(ره) است، شهدا حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارند و آنچه این ملت به آن دست یافته مدیون ایثارگری‌ها و از جان گذشتگی‌های این عزیزان بوده است.

دشمنان باید این صحنه‌های با شکوه، اوج شهادت طلبی و احترام این ملت را به شهیدان ببینند و مطمئن شوند که مردم ایران روح شهادت طلبی و ایثار در راه اسلام و قرآن دارند که همین‌ سبب ترس و واهمه دشمنان شده و آنان را از اوج عظمت به زیر کشیده است.

شهیدان که همه ارزش‌ها و اعتقادات انقلاب و اسلام و نماد استقامت و ایستادگی ملت ایران در برابر متجاوزان و دشمنان بوده و موجب آبروی این نظام می‌باشند شایسته برگزاری چنین مراسم با شکوهی هستند که مردم با شور برای بیعت مجدد و تجدید میثاق دوباره با شهدا و امام شهدا و حمایت از ولایت فقیه در این مراسم شرکت و به مقام والای شهدا ادای احترام می‌کنند.   

این دو شهید گمنام در عملیات‎ والفجر هشت و در عملیات بدر به درجه والای شهادت رسیده بودند.

همچنین پیکر پاک و مطهر شهید شکری یکی از شهیدان دوران دفاع مقدس با حضور پرشور مردم شهید پرور و ولایت‌مدار خمین در زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی از مصلی تا گلزار شهدا تشییع و به خاک سپرده شد.

این شهید والامقام نیز در عملیات خیبر در مناطق عملیاتی جزیره مجنون در سال 62 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبر تاسف و تاثر انگیز فراوان درگذشت عالم ربانی مرحوم آیت ا... آقای حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت ا... علیه ضایعه ای بس بزرگ برای حوزه ی علمیه و روحانیت و جامعه مذهبی ایران اسلامی می باشد . اینجانب مراتب تسلیت خود را به بیت شریف و بازماندگان آن عزیز سفر کرده اعلام داشته و از خداوند متعال علو درجات را برای آن فقید سعید مسالت می نمایم.

بهروز اردلان راد
فرماندار شهرستان تفرش

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:24 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک - خبرگزاری مهر: محرم از راه رسید، ماه دلها و سخن گفتن از حقیقتی سرخ که در پس سالها همچنان از حقیقت سخن می گوید و با به خدمت گرفتن ذوق مردمان این دیار، جلوه های آئینی دیدنی از این حقیقت به نمایش در می آید.

به گزارش خبرنگار مهر، مناسبت های دینی از گذشته تا امروز با آئین هایی گره خورده که تلاش می کند حقیقت را به نحو شایسته به گوش آیندگان برساند.محرم هم مانند سایر مناسبت ها جایی وسیع در آئین های این مرز وبوم دارد که در استان مرکزی جلوه ای ناب از آن دیده می شود.

آئین طشت گذاری برای استقبال از ماه محرم

آئین طشت گذاری در استقبال از ماه محرم و برای گرامی داشت تشنگی امام حسین، حضرت عباس و یارانش در زرندیه ساوه و قبل از ورود به ماه محرم برگزار می شود.
 
در این مراسم یکی از اهالی با سر گرفتن طشتی و چرخاندن آن داخل مسجد و پس از برگزاری عزاداری، داخل آن آب ریخته  و مردم دست داخل آب می زنند.  
 
 
 در کنار این مراسم، سینه و زنجیرزنی برای امام حسین و یارانش برپا می شود و پیرامون محرم، عاشورا، و فلسفه قیام امام حسین (ع) از سوی، مداحان، واعظان و نوحه سرایان سخن گفته می شود.
 
آئین علم گردانی در روستای هزاوه
 
اولین روز محرم در استان مرکزی در کنار، سیاه پوش شدن مردم و محله ها و مغازه ها، آئین علم گردانی در روستای دیرینه هزاوه به اجرا گذاشته می شود. 

در این آئین 300 ساله علم  داخل حرم آقا سلطان سید احمد (ع) هزاوه، که با پارچه متبرک شده به تربت پاک سید الشهداء و قمر بنی هاشم پوشیده شده است تزئین شده و در مقابل صف سینه زنان قرار می گیرد، علمی که نماد پایداری و رشادت علمدار کربلاست.

آئین جغجغه زنی در روستای انجدان
 
این آئین معنوی یکی از رسوم دیرین مردم روستای انجدان است که در عزاداری ماه محرم و در شام غریبان برگزار می شود.
قدمت این مراسم کهن به دوره تیموری و صفویه می رسد و مردم عزادار این روستا در روزهای نهم و یازدهم محرم اجرا می‌شود. 
 
 
 در روز نهم محرم مردم محله پایین انجدان با آیین های سوگ و عزا به سمت محله بالا حرکت می کنند و درحالیکه ابزاری چوبی و خراطی شده به نام جغجغه را در دست دارند با نوایی موزون به جای کوبیدن بر سینه، آن را به هم می کوبند.
 
در این مراسم یک مرشد و رهبر است که نوحه های اصیل و خاصی را قرائت می کند و مردم در پاسخ به نوحه ها با اشک و مویه جغجغه می زنند.
 
مراسم سیا‌هپوشان در روستای عزیزآباد 
 
مردم روستای عزیزآباد در اراک هم با برگزاری آئین سیاهپوشان به استقبال ماه محرم روند.
 
در این مراسم که با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی و اهداء لباس و شال سیاه به ریش‌سفیدان روستا همراه بود عاشقان امام حسین (ع) لباس سیاه بر تن کردند و تا اربعین حسینی سیاهپوش باقی خواهند ماند.
 
در این مراسم علاقه‌مندان و عزاداران حسینی به نوحه‌خوانی و اجرای مراسم‌های مذهبی می پردازند.
 
تعزیه اوج هنر عزدارای مردم استان مرکزی
 
استان مرکزی قطب تعزیه کشور است و مرکز این هنر در استان تفرش است. 
 

 با آغاز ماه محرم و در امتداد آن در ماه صفر و حتی ایام فاطمیه، گروهها و هیئت های تعزیه خوانی با برگزاری مراسم تعزیه و شبیه خوانی واقعه عاشورا را با هنر بازی، موسیقی، شعر و رنگ روایت می کنند. 

در حال حاضر 90 گروه تعزیه خوان در سراسر استان مرکزی از سوی ارشاد اسلامی استان شناسایی شده است که تلاش برای ساماندهی و توجه بیشتر به این هیات ها وجود دارد. در قالب فعالیت این گروهها و هیات ها 700هنرمند تعزیه خوان فعالیت می کنند.

هدف اصلی تعزیه زنده نگه داشتن قام عاشوراست

یوسف شاه حسینی کارشناس و پژوهشگر تعزیه می گوید: تعزیه نمایشی است که می تواند حافظ عاشورا باشد و اگر مرتب و به سبک صحیح برگزار شود عاشورا را همیشه زنده نگه می دارد.

وی معتقد است: هدف اصلی تعزیه و تعزیه خوانان از ابتدا حفظ و زنده نگه داشتن عاشورا  و قیام امام حسین (ع) و مظلومیتش بوده است.

تعزیه یادگار علامه مجلسی

استاد رضا حیدری پیشکسوت تعزیه کشور که از خطه تفرش است نیز می گوید: تعزیه در ایران با تلاش علامه مجلسی  ترویج یافت. مرحوم علامه مجلسی تعزیه را یکی از راهکارهای شناخت و ترویج  شیعه  می دانست. 

 حیدری اضافه می کند: در آن زمان کسی حاضر نبود نقش اشقیا را بازی کند و خود مرحوم مجلسی نقش اشقیا را به عهده گرفت و تلاش های آن روزها ثمره اش تعزیه ایست که این روزها برپا می شود.

هر روز یک تعزیه در روستایمان برپا می شد
 
خانم میرزایی که زنی 75 ساله است از خاطرات خود، می گوید: در روستای ما از چند روز پیش از فرا رسیدن ماه محرم عزاداری برای حسین شروع می شد و مردان روستا گرد هم جمع آمده و نوحه هایی در استقبال محرم می خواندند.
 
وی اضافه می کند: من خوب به یاد دارم که از روز اول محرم تعزیه خوانی در مسجد روستای ما شروع می شد و همیشه اولین تعزیه، تعزیه مسلم بن عقیل(ع) بود و پس از آن هر روز به میدان رفتن یکی از یاران و نزدیکان امام حسین به اجرا در می آمد تا اینکه در روز عاشورا همان تعزیه ظهر عاشورا برگزار می شد.

وی ادامه داد: امروز نیز تعزیه گویاترین نوع روایت واقعه عاشوراست که لازم است به آن توجه شود.
 
آئین های محرم در اوج سادگی است اما همان سادگی نشان از ارادتی است که تلاش می شود با هر ابزار و بهانه ای نشان داده شود.
 
گزارش از شکوفه راستین

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:23 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

مراسم گلباران قبور شهداء شهرستان تفرش (شهداءشاهزاده احمد و بهشت معصومه) با حضور کلیه مسئولین شهرستان و خانواده محترم شهداء و ایثارگران و جمعی از مردم برگزارشد.
 
همچنین به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس یادمان شهداء گمنام توسط فرماندار شهرستان تفرش افتتاح شد.

فرماندار تفرش ضمن ایراد سخنانی در مورد فضائل شهدای گمنام از بنیاد شهید به جهت همکاری در ساخت این بنا تقدیر و تشکرکرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.


خدایا روزى كن مرا در آن فضیلت شب قدر را و بگردان در آن كارهاى مرا از سختى به آسانى و بپذیر عذرهایم و بریز از من گناه و بار گران را اى مهربان به بندگان شایسته خویش.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

9.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْكوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.


خدایا قرار بده كوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و كردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده‌اى شنواترین شنوایان.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

اللهمّ إنّي أسْألُكَ فيه ما يُرْضيكَ وأعوذُ بِكَ ممّا يؤذيك وأسألُكَ التّوفيقَ فيهِ لأنْ أطيعَكَ ولا أعْصيكَ يا جَوادَ السّائلين.

خدايا من از تو ميخواهم در آن آنچه تو را خوشنود كند و پناه مى برم بتو از آنچه تو را بيازارد واز تو خواهم توفيق در آن براى اينكه فرمانت برم ونافرمانى تو ننمايم اى بخشنده سائلان

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: فرماندار تفرش با اشاره به لزوم فعال شدن ستاد اقامه نماز در شهرستان تفرش گفت: فعال شدن این ستاد می‌تواند برنامه‌های خوبی را در بخش نماز پیش روی مسئولان قرار دهد.

خبرگزاری فارس: فعال شدن ستاد اقامه نماز در تفرش ضروری است
  •  
  •  
  •  

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک اصغر عالیخانی ظهر امروز در جلسه ستاد اقامه نماز این شهرستان با اشاره به فرا رسیدن روز قدس اظهار داشت: امسال راهپیمایی روز قدس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید تمام برنامه‌ریزی‌های لازم برای هر چه با شکوه‌تر برگزار شدن این مراسم صورت گیرد.

وی روز قدس را میراث حضرت امام خمینی(ره) دانست و گفت: این روز برای همیشه تاریخ به عنوان یادگار باقی خواهد ماند.

فرماندار تفرش با اشاره به اینکه روز قدس روزی است که مسلمانان به دفاع از اسلام و ملت مظلوم فلسطین به پا می‌خیزند افزود: حضور گسترده ورزشکاران، اصناف، رؤسا و کارمندان ادارات و تمامی آحاد مردم در راهپیمایی این روز ضروری است.

عالیخانی روز قدس را نماد همبستگی مسلمانان در برابر تجاوز بیگانگان به سرزمین‌های ‌اسلامی دانست و اظهار کرد: در روز قدس به همه مستکبران ثابت خواهد شد که مسلمانان بیدار هستند و بیش از این اجازه نخواهند داد دشمنان اسلام در سرزمین پاک و مقدس فلسطین، بحرین، میانمار و... به قتل و غارت و کشتار مردم بی‌گناه ادامه دهند.

فرماندار تفرش با اشاره به برگزاری نماز عید فطر خاطر نشان ساخت: پس از اعلام روز عید طرح ترافیکی در محل برگزاری نماز عید فطر توسط اداره راهنمایی و رانندگی شهرستان تفرش اجرا خواهد شد.

امام جمعه شهرستان تفرش نیز به شب‌های با ارزش قدر اشاره کرد و گفت: شب قدر شب نزول قرآن است، قرآن شفاعت کننده روز آخرت و مایه سعادت بشر است که باید در این شب‌ها برای عمل به دستورات قرآن با خدا عهد و پیمان بست.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله ولدبیگی اظهار داشت: شب قدر بهترین فرصت برای توبه به درگاه خدا و یاری جستن از قرآن برای سعادت است که باید از این شب نهایت بهره را برد.

وی تصریح کرد: در اسلام شب قدر با ارزش‌ترین و برترین شب در طول سال است، اهمیت این شب تا حدی است که نه تنها آیات مختلفی از سوی قرآن کریم در مورد خصوصیات این شب نازل شده، بلکه سوره‌ای مستقل نیز به این نام و در خصوص شب قدر در قرآن کریم وجود دارد.

امام جمعه شهرستان تفرش گفت: شب‌های قدر از چنان ارزشی برخوردار است که پیامبر اکرم(ص) در باب اهمیت این شب‌ها می‌فرمایند: کسی که شب قدر را شب‌ زنده‌داری کند، تا شب قدر آینده عذاب دوزخ از او دور می‌شود.

ولدبیگی ادامه داد: اهمیت شب قدر همان اندازه است که با وجود آنکه هر سال تکرار می‌شود حال و هوای برگزاری هر سال آن با سال گذشته‌اش تغییر می‌کند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

بسم الله الرحمن الرحیم


اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَكاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِكُلّ أعْضائی الى

اتّباعِ آثارِهِ بِنورِكَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.  4.jpg

خدایا آگاهم نما در آن براى بركات سحرهایش و روشن كن در آن دلم را به پرتو انوارش و بكار به همه اعضایم به پیروى آثارش به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى حق شناسان.
 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین.

خدایا راهنمائیم كن در آن به كارهاى شایسته و اعمال نیك و برآور برایم حاجت‌ها و آرزوهایم اى كه نیازى به سویت تفسیر و سؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه‌هاى جهانیان است درود فرست بر محمد و آل او پاكیزگان.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

10005021[1].jpgبسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِكَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَكِ یا إلَهَ العالَمین.

خدایا توفیقم ده در آن به سازش كردن نیكان و دورم دار در آن از رفاقت بدان و جایم ده

در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبـود جهانیان.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

اللَّهُمَّ ارْزُقْني فيهِ طاعَةَ الخاشِعينَ ، وَ اشْرَحْ فيهِ صَدري بِانابَةِ المُخْبِتينَ ، بِأمانِكَ ياأمانَ الخائِفينَ.

خداوندا! در این روز طاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان و شرح صدر مردان فروتن خداترس را به من عطا فرما، به حق امان بخشی خود ای پناه دل‌های ترسان!

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

 


آرزوهاي دشمن را بايد خنثي ساخت. انسان زماني كه با بصيرت به جنايات برجاي مانده از بعثي‌ها مي‌نگرد برايش مسلم مي‌گردد كه در وجودشان اثري از وجدان نيست.

 

 

اين جملات بخشي از سخنان شهيد محمدمهدي ثامني، خبرنگار وشهيد روابط عمومي است.

 

 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) محمد مهدي ثامني دوران تحصيلي ابتدايي را در دبستان «فردوسي» آغاز کرد و کوله‌باري از آموخته‌ها را در اين مدرسه اندوخت. در اين دوره، کودکي کنجکاو و تيزهوش بود. پس از آن، دوران راهنمايي را در مدرسه «صالحين» به کسب علم پرداخت و زمينه‌هاي اخلاقي ـ اجتماعي خود را تقويت کرد. آن‌گاه در دبيرستان زمينه‌هاي فکري و سياسي خود را در کنار يادگيري رياضيات گسترش داد.

 

 

بعد از کسب ديپلم رياضيات در سال 1350، براي خدمت سربازي به اهواز اعزام شد و پس از اتمام دوره سربازي در سال 1352 به عنوان آموزگار پيماني در آموزش و پرورش منطقه «فراهان» استان مركزي مشغول به کار شد. ابتدا در روستاهاي منطقه فراهان به عنوان معلمي دلسوز، علي‌رغم مشکلات فراوان و سختي تدريس در روستا، عاشقانه به زمزمه درس ايثار مشغول بود. اهالي اين روستاها خصوصا روستاي تلخاب، خاطرات بسيار از او در ذهن دارند و مي‌گويند خانه‌اش در حاشيه‌ روستا قرار داشت و کلاس‌هاي آموزش قرآن و نهج‌البلاغه برگزار مي‌کرده است. در شهر و نزد خانواده‌اش هم همواره در مساجد و پايگاه‌هاي مذهبي از جمله «مسجد الرحمن» تدريس قرآن و نهج‌البلاغه داشت.

 

 

بعد از آن در روستاهاي خنداب به کار پرداخت. خاطرات زيبايي از خدمت او در اين منطقه نقل کرده‌اند. از آن جمله بي‌باکي و شجاعت او در فعاليت عليه رژيم پهلوي است؛ به طوري که يکبار شديداً تحت پيگرد نيروهاي ساواک قرار مي‌گيرد و در روستاي «گازران» خنداب از دست ماموران مي‌گريزد و خود را به آب رودخانه مي‌زند و در روستاهاي پايين رودخانه با کمک ديگران به حالتي بي‌رمق از آب بيرون مي‌آيد.

 

 

 

در سال 1355 به استخدام رسمي آموزش و پرورش منطقه‌ تفرش درمي‌آيد و با پشتکار و اراده موفق مي‌شود در سال 1357 در دانشگاه تربيت معلم تهران در مقطع کارشناسي رشته رياضي پذيرفته شود و به صورت مأمور به تحصيل راهي آن دانشگاه شود.

 

 

دانشگاه به عنوان پايگاه فکري ديگري در زندگي محمد مهدي بسيار مؤثر بود. او ابتدا در انجمن اسلامي دانشجويان فعاليت كرد و در جهت روشنگري عليه رژيم پهلوي بسيار کوشا بود.

 

 

از کارهاي مهم او در آن دوران اين بود که به همراه برادرش محمدکاظم و جمعي ديگر از همشهريانش به منظور کمک به زلزله‌زدگان طبس، راهي آن ديار شد. از ديگر اقدامات محمدمهدي در آن دوران اقدام جسورانه و قابل ستايش او و جمع زيادي از دانشجويان بود که به سرنگوني مرکز فساد و لانه جاسوسي آمريکا انجاميد. آن‌ها با شجاعت و بي‌باکي، آشيانه‌ کفر و ستم و مرکز فساد و تباهي را ويران کردند.

 

 

فعاليت‌ها و روشنگري‌هاي محمد مهدي همچنان ادامه داشت و به پيروي از رهنمودهاي رهبر انقلاب براي تعليم و تربيت و به شوق آموختن، به کردستان رفت. پس از مدتي به عنوان مسئول سياسي، جذب استانداري کردستان شد. بعضي از همراهان و همسنگرانش در آن زمان از خلوص و روحيه‌ دلاورانه‌ محمدمهدي ياد مي‌کنند و روزه‌داري و ايمانش را مي‌ستايند.

 

 

در آن زمان برادرش محمد کاظم نيز از طريق سپاه اراک با جمعي ديگر به کردستان اعزام مي‌شود و در شهريور سال 1359 جنگ سختي بين آن‌ها با گروه‌هاي ضدانقلاب در کردستان آغاز مي‌شود و آن‌ها با فرماندهي شهيد صياد شيرازي، در قالب ستوني از نيروهايي كه از بانه به سردشت مي‌رفت، حدود 20 روز محاصره ‌مي‌شوند. در اين درگيري تعدادي از آن‌ها شهيد شدند که از جمله آن‌ها محمدکاظم و دوست و همشهري او غلامرضا فريدي بودند كه اين دو از اولين شهداي سپاه اراک محسوب مي‌شوند.

 

 

وقتي محمدمهدي با اصرار بعضي از دوستانش براي تشييع پيکر پاک اين دو شهيد به اراک مي‌آيد در جمع همشهريان در خصوص شهادت و و مقام والاي شهيد سخن مي‌گويد.

 

 

به اين ترتيب کاظم و غلامرضا،نخستين گل‌هاي سرخ، گلزار شهداي اراک را افتتاح کردند. محمدمهدي بعد از چند ماه حضور در کردستان با دعوت دوست و همکار فرهنگي‌اش شهيد «رحيم آنجفي» که مسئول عمليات سپاه اراک بود جذب سپاه شد و به عنوان «مسئول روابط عمومي و تبليغات» به عضويت شوراي فرماندهي سپاه درآمد و نقش بزرگي در افشاگري فعاليت‌هاي سياسي گروه‌هاي ضدانقلاب داشت.

 

 

مدتي نمي‌گذرد که با شروع جنگ تحميلي در قم به شهيد «زراستوند» دوست صميمي‌اش پيوسته و با هم به جبهه مي‌روند و ميدان جديدي از دلاوري برايش مهيا مي‌شود.

 

 

هنوز مدت زيادي از ورودش به منطقه جنگي نگذشته بود که در روز هشتم آذرماه سال 1360 در ساعت 30 دقيقه بامداد رزمندگان جان برکف اسلام «عمليات طريق‌القدس» را با رمز يا حسين (ع) در محدوده‌ بسيار وسيعي به قصد بازپس‌گيري شهر بستان از دست دشمن آغاز مي‌کنند. محمدمهدي از جمله کساني است که افتخار شرکت در اين حماسه را داشت.

 

 

او که خود را خدمتگزار فرهنگي مي‌دانست،توصيه مي‌کند که: «اي مردم که هويت انساني خود را باز يافته‌ايد، بدانيد که دشمن لحظه‌اي از توطئه‌هاي گوناگون عليه کيان اسلامي غافل نيست و جهاد مکتبي ما عليه امپرياليسم و صهيونيسم در سراسر جهان تا ظهور مصلح جهاني ادامه دارد.

 

 

مي‌شد نداي دروني‌اش را شنيد که مشتاقانه ميل ديدار با معبود را دارد و راضي به رضاي اوست. در نامه‌اي به پدر و مادر اين اشتياق را آشکارتر بيان مي‌کند: «

فرامين امام را در همه زمينه‌ها عملي کنيد، به فقرا کمک کنيد که شيوه پيامبران و ائمه معصومين (ع) است. فداکاري و ايثار ما بايد هم چون آن صحابي بزرگ حسين(ع) باشد که خطاب به فرمانده سپاه اسلام مي‌فرمايد: به خدا سوگند اگر هفتاد بار کشته و زنده شوم و هفتاد بار زنده بسوزم و باز زنده شوم، از تو جدا نمي‌گردم تا در راه تو بميرم. چون مي‌دانم رنج مرگ لحظه‌اي بيش نيست؛ ولي سعادت جاودانه در انتظارم خواهد بود».

 

 

وجود معنوي و فرهنگي او در جمع رزمندگان، مايه دلگرمي و تقويت روحيه‌ آنها بود. به فروتني و تواضع مشهور شده بود و پيوسته خود را سربازي کوچک و ناچيز در راستاي اهداف بزرگ انقلاب قلمداد مي‌کرد.

 

 

در ساعات اوليه «عمليات طريق‌القدس» و در زير بارش قطرات لطيف باران،در حالي که مناجاتي بر لب زمزمه داشت در حمله شرکت کرد و به همراه جمعي از رزمندگان سپاهي،بسيجي و ارتشي در دو محور منطقه‌ عملياتي شمال و جنوب بستان و تنگه چزابه حماسه آفريدند.

 

 

در اين عمليات سنگين كه دو روز نخست آن بسيار نفس‌گير و دشوار بود، محمدمهدي شجاعانه جنگيد و در آزادي «بستان» نقشي فعال داشت. او در نهايت روز سيزدهم آذرماه سال 1360 و در حالي كه جوانمردانه در نبرد با کفر به پيش مي‌تاخت در اطراف «پل سابله»، مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و به ديدار معبود شتافت.

 

 

پيکر پاک شهيد «محمدمهدي ثامني» را جمع زيادي از همشهريانش در مراسمي باشکوه در گلزار شهداي اراک در کنار برادرش کاظم به خاک سپردند و پرونده‌ دنيايي فردي با آن همه تلاش و کوشش و مقاومت و ايثار در اينجا بسته شد و نامش در تاريخ ماندگار.

 

 

هنوز هم رأفت،مهرباني، گذشت و جوانمرديش را دوستان و همرزمان در خاطر دارند و فروتني او را مي‌ستايند. دوستان او نقل مي‌کنند:«محمدمهدي با هر فردي تماس مي‌گرفت او را دلباخته خود مي‌کرد. در يکي از شب‌ها آشپزخانه سپاه، تدارک غذاي بهتر و کامل‌تري را نسب به شب‌هاي ديگر ديده بود، زماني که محمدمهدي وارد آشپزخانه مي‌شود، بيان مي‌کند، پاسدار اسلام در حالي که همه‌ مردم نمي‌توانند از اين غذاها بخورند، نبايد اين طور عمل کند و من اين غذا را نمي‌خورم. کم کم به تبع او تعداد زيادي از پاسداران غذا را نمي‌خورند و غذا در يکي از محله‌هاي فقيرنشين شهر تقسيم مي‌شود. اين‌گونه محمدمهدي روحيه‌ صبر و استقامت و ايثار را در پاسداران تقويت مي‌کند.

 

 

همه از صفات و کمالات او مي‌گويند اما خود او خطاب به معبود چنين مي‌گويد: «معبودا!من بنده گناهکار تو هستم و از بودنم احساس شرم مي‌کنم چرا که کار مثبتي انجام نداده‌ام، خدايا توفيقي عطا کن. مرگ را شهادت و شهادتم را وسيله‌ رسيدن به بارگاهت قرار بده».

 

 

گزيده‌اي از وصيت‌نامه شهيد محمد مهدي ثامني:

 

آرزوهاي دشمن را بايد خنثي ساخت. انسان زماني كه با بصيرت به جنايات برجاي مانده از بعثي‌ها مي‌نگرد برايش مسلم مي‌گردد كه در وجودشان اثري از وجدان نيست.

 

به راستي زبان گويايي براي اين همه فداكاري رزمندگان،اين اسطوره‌هاي مقاومت و عاشقان در سوسنگرد نيست. اينان بي‌امان مبارزه كردند و گمنام شهيد شدند تا پرچم اسلام برافراشته بماند.

 

 

سپاس خداي را كه در سرزمين ايران براي ما رهبري عطا فرمود كه رهبري پيامبرگونه‌اش كاخ جباران زمين را به وحشت انداخته و مسلمين جهان را بيدار كرده است .

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:


بسم الله الرحمن الرحيم

 

 

 

اللهمّ لا تؤاخِذْني فيهِ بالعَثراتِ واقِلْني فيهِ من الخَطايا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْني فيه غَرَضاً للبلايا والآفاتِ بِعِزّتِكَ يا عزّ المسْلمين.

 

 

 

 

خدايا مؤاخذه نكن مرا در اين روز به لغزش‌ها و درگذر از من در آن از خطاها و بيهودگي‌ها و قرار مده مرا در آن نشانه تير بلاها و آفات، اي عزت دهنده مسلمانان.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

ramadhan-pic[1].jpgبسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على كائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِكَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساكین.


خدایا پاكیزه‌ام كن در این روز از چرك و كثافت و شكیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنى‌ها و توفیقم ده

در آن براى تقوى و هم ‌ نشینى با نیكان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ
واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکفافِ
واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ
وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ
بِعِصْمَتِک یا عِصْمَةَ الخائِفین

بنام خداوند بخشنده مهربان
خدایا در این روز مرا به حجاب و عفاف زینت ده
و مرا به جامه قناعت و عدل و خوددارى بپوشان
و در آن مرا بر عدل و انصاف وادار نما
و آسوده ام دار در آن از هر چیز که می ترسم
به حق نگاهداری ات اى حافظ ترسندگان

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:


بسم الله الرحمن الرحيم

 

 

 

اللهمّ حَبّبْ اليّ فيهِ الإحْسانَ وكَرّهْ اليّ فيهِ الفُسوقَ والعِصْيانَ وحَرّمْ عليّ فيهِ السّخَطَ والنّيرانَ بِعَوْنِكَ يا

غياثَ المُسْتغيثين.

 

 

 

خداوندا در اين روز احسان و نيکويي را محبوب من و فسق و معاصي را ناپسند من قرار ده و در اين روز

خشم و آتش قهرت را به من حرام گردان به ياري خود اي فرياد رس فرياد رسان.

 

 

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ عَلَیْکَ
وَاجْعَلْنى فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیْکَ
وَاجْعَلْنى فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیْکَ
بِاِحْسانِکَ یا غایَةَ الطّالِبینَ.

 
به نام خداوند بخشنده مهربان

خدایا مرا در این روز از متوکلان درگاهت قرار ده
و مقرر نما در این روز از کامروایان حضرتت
و مقربان درگاهت باشم
به حق احسانت ای نهایت همه جویندگان
 
شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:42 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

در دعای روز نهم ماه مبارك رمضان می خوانیم:

'اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِكَ الْواسِعَتِ وَاهْدِنی فیهِ لِبَراهینِكَ السّاطِعَتِ وَخُذْ بِناصِیتی اِلی مَرْضاتِكَ الْجامِعَتِ

بِمَحَبَّتِكَ یا اَمَلَ الْمُشْتاقینَ.'

خدایا قرار ده برایم در این روز بهره ای از رحمت وسیعت و راهنمایی ام كن در این ماه به سوی دلیل های درخشانت و مرا

به سوی موجبات خوشنودی همه جانبه ات سوق ده به حق محبتت ای آرزوی مشتاقان.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:53 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

در روز هشتم ماه مبارک رمضان از ربّ خویش می‌خواهیم که توفیق مهرورزی نسبت به یتیمان و هم‌نشینی با کریمان را روزیمان گرداند، چرا که «خداوند»، پناه آرزومندان است.

در دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم:
 
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم

اَللّهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ رَحْمَةَ الاْیْتامِ

وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ

وَاِفْشآءَ السَّلامِ

وَصُحْبَةَ الْکِرامِ بِطَوْلِکَ

یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ
 
 
 
به نام خداوند بخشنده مهربان
 
خدایا روزیم گردان در این ماه مهرورزى نسبت به یتیمان
 
و خوراندن طعام
 
و به آشکار کردن سلام
 
و هم‌نشینى با کریمان به فضل و کرمت
 
اى پناه آرزومندان

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:59 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

 

اللهمّ اعنّی فیهِ علی صِیامِهِ وقیامِهِ                        خدایا یاری کن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبـادت

وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ                                و برکنارم دار در آن از بیهودگی و گناهان

 

وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ                                      و روزیم کن در آن یادت را برای همیشه

بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین.                                   به توفیق خودت ای راهنمای گمراهان

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خدایا وا مگذار مرا در این روز در پى نافرمانیت روم و مزن مرا با تازیانه کیفر و دور و برکنارم بدار از موجبات خشمت بحق احسان و نعمتهاى بى‌شمار تو اى حد نهایى علاقه و اشتیاق مشتاقان.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ.

خدایا وا مگذار مرا در این روز در پى نافرمانیت روم و مزن مرا با تازیانه کیفر و دور و برکنارم بدار از موجبات خشمت بحق احسان و نعمتهاى بى‌شمار تو اى حد نهایى علاقه و اشتیاق مشتاقان.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

بسم الله الرحمن الرحيم


اللهمّ اجْعَلْني فيهِ من المُسْتَغْفرينَ واجْعَلْني فيهِ من عِبادَكَ الصّالحينَ القانِتين واجْعَلْني فيهِ من اوْليائِكَ المُقَرّبينَ بِرَأفَتِكَ يا ارْحَمَ الرّاحِمين




خدايا قرار بده مرا در اين روز از آمرزش جويان، و قرار بده مرا در اين روز از بندگان شايسته و فرمانبردارت، و قرار بده مرا در اين روز از دوستان نزديكت، به مهربانى خودت اى مهربان‌ترين مهربانان

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ  واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ

وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ و احْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ

یا أبْصَرَ النّاظرین.

 

به نام خداوند بخشنده مهربان

خدایا نیرومندم نما در این روز عزیز به فرمانبرداری ات و بچشان در آن شیرینى یادت را

و مهیا کن مرا در آنروز براى انجام سپاس‌گزاریت به کـرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه‌داریت و پرده‌پوشى خودت

اى بیناترین بینایان.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:36 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

بسم الله الرحمن الرحيم

 

 

 

 

اللهمّ ارْزُقني فيهِ الذّهْنَ و التّنَبيهَ و با عِدْني فيهِ من السّفاهة و التّمْويهِ و اجْعَل لي نصيباً مِنْ كلّ خَيْرٍ تُنَزّلُ فيهِ بِجودِكَ يا أجْوَدَ الأجْوَدينَ

 



 

 

 

 

خدايا روزى كن مرا در آنروز هوش و خودآگاهى را و دور بدار در آن روز از نادانى و گمراهى و قرار بده مرا بهره و فايده از هر چيزى كه فرود آوردى در آن به بخشش خودت، اى بخشنده‌ترين بخشندگان

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:16 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری مهر: مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی و نجومی قم با اشاره به انجام اقدامات لازم برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان گفت: هلال ماه رمضان پنج شنبه در ایران قابل رؤیت نیست.

محمد صالح نجف در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بر اساس پیش بینی و محاسبات صورت گرفته هلال ماه مبارک رمضان در روز پنج شنبه در هیچ نقطه ای از کشور ایران قابل رؤیت نخواهد بود.

شنبه روز اول ماه مبارک رمضان

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی و نجومی که وابسته به دفتر آیت الله العظمی سیستانی است، ادامه داد: با توجه به این موضوع که هلال ماه مبارک رمضان غروب جمعه در ایران قابل رؤیت است، شنبه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.

وی با اشاره به تشکیل چهار گروه در مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی و نجومی عنوان کرد: از این تعداد 2 گروه در قم، یک گروه در بین ارتفاعات قم و تفرش و یک گروه نیز در اطراف زرند کرمان مستقر هستند که احتمال دارد تعداد گروه‌ها افزایش داشته باشد.

نجف با اشاره به اینکه از سوی دفتر مقام معظم رهبری 170 گروه جهت رؤیت هلال ماه به اقصی نقاط کشور اعزام شده‌اند، عنوان کرد: برخی از این گروه‌ها با گروه‌هایی که از سوی مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی و نجومی تشکیل شده‌اند همکاری دارند.
 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

مدیر كل اوقاف و امور خیریه استان مركزی گفت: چهار هزار و 640 نفر در راستای اجرای طرح تربیت حافظان قرآن كریم، در این استان آموزش های لازم را فرا می گیرند.

حجت الاسلام ساجدی فر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراك افزود: 26 بقعه متبركه در شهرستان های ساوه، آشتیان، دلیجان، اراك، خمین ، محلات، شازند، زرندیه، تفرش و خنداب از ابتدای ماه مبارك رمضان تا اسفند ماه سال جاری مجری این طرح هستند.

وی گفت :این تعداد در سه گروه هدف نونهالان، نوجوانان و بزرگسالان شامل 7 تا 12 سال، 13 تا 18 سال و 19 سال به بالا به ترتیب جزء 30، جزء اول و 30 و جزء اول و دوم و 30 جزء قرآن كریم را حفظ می كنند.

مدیر كل اوقاف و امور خیریه استان مركزی افزود : این طرح در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون قرآن آموز در كشور اجرا می شود.

ساجدی فر گفت :علاقمندان می توانند به منظور ثبت نام در این دوره ها به واحد فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه استان و شهرستان ها مراجعه كنند.

وی افزود : مشخصات شركت كنندگان در سامانه موقوفات و بقاع متبركه ثبت و به صورت روزانه رصد می شود./ع

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:15 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: طرح ملی نهضت حفظ قرآن کریم از اول ماه مبارک رمضان در استان کلید می‌خورد.

خبرگزاری فارس: طرح ملی نهضت حفظ قرآن در استان مرکزی کلید می‌خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک حجت‌الاسلام عیسی ساجدی‌فر ظهر امروز در جمع خبرنگاران در اراک اظهار داشت: به منظور تحقق فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور و در راستای افزایش انس هر چه بیشتر مردم با قرآن کریم طرح ملی حفظ قرآن از اول ماه مبارک رمضان در استان آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: در این راستا اداره کل اوقاف و امور خیریه کشور موظف به تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم ظرف مدت چهار سال است که استان مرکزی نیز سهم قابل توجهی از تربیت این حافظان را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی بیان کرد: برای اجرایی شدن این طرح قرارگاه فرهنگی و ستاد اجرایی طرح در اداره اوقاف و امور خیریه استان راه‌اندازی و تشکیل شده است.

وی خاطر نشان ساخت: سهمیه استان مرکزی در امر تربیت حافظین قرآن 4 هزار و 460 نفر است که بین شهرستان‌های مختلف استان توزیع شده است.

ساجدی‌فر گفت: ثبت‌نام از علاقمندان به مشارکت در این طرح از 21 تیر ماه در سراسر کشور آغاز می‌شود که در استان مرکزی نیز ثبت‌نام از متقاضیان سه گروه هدف انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نونهالان 7 تا 12 سال، نوجوانان 12 تا 18 سال و جوانان 19 سال به بالا گروه هدف این طرح را شامل می‌شوند بیان داشت: گروه اول سوره‌های کوچک قرآن، گروه دوم جزء اول و آخر قرآن و گروه سوم جزء اول و دوم و آخر قرآن کریم را در سال جاری حفظ می‌کنند.

به گفته وی این افراد ظرف مدت چهار سال حافظ کل قرآن کریم می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به آغاز فعالیت ستاد حفظ قرآن در استان بیان داشت: ریاست این ستاد به عهده مدیر کل و دبیری ستاد به عهده معاون فرهنگی اداره اوقاف است، ضمن اینکه یک کارشناس قرآن، یک بازرس و یک نفر به عنوان روابط عمومی در این ستاد عضویت دارند.

ساجدی‌فرد پیرامون سهمیه هر شهرستان در تربیت حافظ قرآن گفت: از مجموع 4 هزار و 460 نفر بالغ بر 250 نفر سهم آشتیان، 400 نفر سهم دلیجان، یک هزار نفر اراک، 450 نفر خمین، 650 نفر محلات، 350 نفر شازند، 190 نفر زرندیه، 250 نفر تفرش، 200 نفر خنداب و 800 نفر سهم شهرستان ساوه است.

به گفته وی این طرح در سطح 40 بقعه از بقاع متبرکه استان و با همکاری مؤسسات قرآنی، جامعة‌القران و خانه‌های قرآنی اجرا می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی از برگزاری سلسله‌ جشن‌های مهدویت در 40 بقعه از بقاع متبرکه استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: سلسله‌ جشن‌های مهدویت در استان مرکزی برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر حسینی‌اراکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت:  همزمان با دهه مهدویت جشن‌های بزرگ مهدویت با حضور قشرهای مختلف مردم در 40 بقعه از بقاع متبرکه برگزار می‌شود که در 10 بقعه شاخص به صورت ویژه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در این ایام طرح اعزام مبلغ با هدف بیان فرهنگ مهدویت و انتظار به بقاع متبرکه نیز اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به تقارن برنامه‌های دهه مهدویت با ایام اوقات فراغت گفت: برنامه‌های مهدویت در 38 مرکز اجرا کننده طرح نشاط معنوی به اجرا در می‌آیند که در این برنامه‌ها از 18 مبلغ و 12 دانشجوی رشته قرآن و معارف استفاده خواهد شد.

حسینی‌اراکی گفت: جشن‌های انتظار در امامزادگان عبدالله و آمنه خاتون و امامزاده محمد عابد اراک، امامزاده سیاوشان، سیداسحاق و یل‌آباد ساوه، امامزاده ریحان و ابوطالب خمین، امامزاده زبیده خاتون، امامزادگان معصوم و قتله‌گاه سلطان‌علی دلیجان، امامزاده مسعود و ابراهیم نودر، امامزاده 72 تن ساروق، امامزاده محمد فم تفرش و دیگر امامزاده‌های شاخص استان به صورت ویژه برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری اردوهای سیاحتی، آموزش قرآن، برگزاری دوره‌های آموزشی روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم  و... را از برنامه‌های این اداره در ایام اوقات فراغت عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:25 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی از برگزاری جشن دیدار با پدران آسمانی در شهرهای مختلف استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: جشن دیدار با پدران آسمانی در استان مرکزی برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن هنرمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: جشن دیدار با پدران آسمانی 18 خردادماه در شهرهای اراک، شازند، خمین و خنداب برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به تقارن ولادت امام علی(ع) با مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) جشن دیدار با پدران آسمانی از 11 تا 18 خردادماه در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود که تاکنون در شهرهای کمیجان، آشتیان، ساوه و تفرش برگزار شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی مهمترین هدف برگزاری این جشن را اشاعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برشمرد و تاکید کرد: ایجاد زمینه‌های مناسب برای بهبود و ارتقای ارتباط بین فرزندان شاهد، ارتقای جایگاه و نقش فرزندان شاهد در جامعه و ایجاد همکاری فرزندان شاهد در مباحث جامعه از دیگر اهداف برگزاری این جشن است.

هنرمند با بیان اینکه توجه خاص به فرزندان شاهد سرمایه‌گذاری برای انقلاب است بیان داشت: فرزندان شهدا همچون شهدا سرمایه‌های ارزشمندی هستند که باید قدر این سرمایه‌ها را دانست.

وی با بیان اینکه این جشن با محوریت فرزندان شهدا برگزار می‌شود ادامه داد: سخنرانی، قرائت مقاله، مولودی‌خوانی، اجرای سرود، تواشیح، موسیقی سنتی، مرشدخوانی، برگزاری مسابقه نقاشی، مدیحه‌سرایی، گلباران قبور مطهر شهدا، قرائت زیارت عاشورا، برپایی نمایشگاه، اهداء لوح و تجلیل از فرزندان موفق شهدا از برنامه‌های جشن دیدار با پدران آسمانی است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری مهر: همزمان با فرا رسیدن سوم جمادی الثانی سالروز شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) ،استان مرکزی در ماتم از دست دادن یاس کبود پیامبر اسلام(ص) به سوگ نشست.

به گزارش خبرنگار مهر، شیفتگان و دوستداران یگانه دردانه عالم هستی حضرت زهرا (س) دیشب و امروز با حضور در تکایا و مساجد به برپایی آیین های سوگواری و عزاداری پرداختند و عشق و ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ابراز داشتند.

در این مراسم مذهبی، مداحان اهل بیت عصمت و طهارت به مداحی و عزاداری پرداختند و عزاداران نیز در غم از دست رفتن ریحانه رسول بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.
 
همچنین ارادتمندان و سوگواران حضرت زهرا (س) در قالب دسته جات سینه زنی با حضور در خیابانها به عزاداری پرداختند.
 
 سخنرانان و وعاظ نیز در مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) و در آیین عزاداری یاس کبود پیامبر در مساجد و حسینیه ها بر پا شده بود، پیرامون فضایل اخلاقی، سیره عملی ، مناقب و مصایب آن حضرت سخنانی ایراد کردند.

همچنین مراسم سومین سوگواره یاس نبوی  در10 بقعه متبرکه امامزادگان بی بی فاطمه صغری سیاوشان، محمد عابد میقان، سهل بن علی آستانه، ابوطالب و ریحان خمین، یحی و فضل محلات، زبیده خاتون دلیجان، سید اسحاق ساوه، محمد فم تفرش، ابراهیم نوده خنداب و به طور ویژه در امامزادگان عبدالله (ع)، آمنه خاتون (س) شهر اراک از ساعت 10صبح الی 13 برگزار شد.
 
 این برنامه در مرکز استان با حرکت دسته عزاداران فاطمی به سمت امامزادگان عبدالله (ع)، آمنه خاتون (س)شروع شد وبا حضور هیات های مذهبی و دستجات عزاداری ، امت عزادار، روحانیون و مسئولین استان و با مراسم سخنرانی ، قرائت قرآن توسط قاریان برجسته، بیان خطبه حضرت زهرا توسط خطبا و سخنرانان، قرائت زیارتنامه فدکیه، اقامه نماز و اطعام عزاداران ادامه داشت.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

اراک - خبرگزاری مهر: اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در طول سال 90 بیش از 300 جلسه گفتمان دینی در سه شهر، ساوه و زرندیه، تفرش و محلات برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در طول سال 90 بیش از 300 جلسه گفتمان دینی در سه شهر، ساوه و زرندیه، تفرش و محلات برگزار کرد که بیش از 30 هزار نفر از این جلسات استفاده کردند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ساوه و زرندیه تعداد جلسات گفتمان دینی برگزار شده در این شهرستان را 114 جلسه عنوان کرد و گفت: در هر کدام از  این جلسات بیش از 10هزار نفر حضور داشتند و از محتوای جلسات استفاده کردند.

حجت الاسلام حسن صلاحی افزود: مهدویت، عفاف و حجاب، بیداری اسلامی، بصیرت دینی، آموزش خانواده و ولایت فقیه از موضوعات این جلسات بود.

سرپرست تبلیغات اسلامی تفرش نیز تعداد گفتمان های دینی برگزار شده در مدارس، دانشگاهها، و مساجد این شهرستان را بیش از 90 گفتمان اعلام و اضافه کرد: در این جلسات بیش از هشت هزار نفر حضور داشتند و با عمق مباحث دینی آشنا شدند.

حجت الاسلام میثم فیروزجایی قیام سیدالشهدا (ع)، انقلاب اسلامی، شخصیت امام راحل (ره)، جایگاه زن در اسلام، دوستی و رفاقت، جوان و فرهنگ تشیع، مدیریت زمان و بصیرت دینی را از موضوعات این جلسات دانست.

کارشناس امور فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان محلات هم با اشاره به اینکه بیش از 90 جلسه گفتمان دینی در محلات برگزار شده، گفت: در این جلسات حدود 10 هزار نفر دانش آموز، دانشجو و جوانان حضور داشتند و ضمن استفاده از جلسات سوالات دینی در حوزه های مختلف را مطرح کرده و پاسخ دریافت کردند.

سعیدرضا ابراهیمی ایمان واعتقاد به خداوند کریم مهمترین علل ایستادگی دربرابر نظام سلطه جهانی دانست و گفت: دشمن در پی ترفندهای خود در تلاش برای سوء استفاده از سوالات بی پاسخ مانده جوانان است که هدف از برگزاری گفتمان های دینی پاسخ به سوال جوانان و جلوگیری از هجمه دشمنان است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:43 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

به گزارش مشرق به نقل از مهر ، مراسم قرعه کشی حدود 6 میلیون و 600 هزار نفر از متقاضیانی که در دور جدید سفر به عمره در بانکهای ملی و ملت سپرده گذاری کرده بودند در 28 دیماه انجام و روز شنبه 15 بهمن ماه اولویت های این افراد نیز از سوی بانکهای عامل ملی و ملت اعلام شد.

اعلام نتایج قرعه کشی به روشهای گوناگون مانند مراجعه به شعب مختلف ، سایت و پیامک امکان پذیر بوده است که البته در روز اول اعلام اولویتها بدلیل حجم بالای مراجعه کنندگان امکان ورود به سایت برای متقاضیان وجود نداشت و این مسئله آنها را با مشکل مواجه کرده بود که پس از یک روز تقریبا مشکل برطرف شد.

اولویت متقاضیان بدون زمان اعزام به آنها اعلام شده است و در حال حاضر هیچیک از آنان نمی دانند که چه زمانی به عمره مفرده مشرف می شوند.

این موضوع یکی از عمده مشکلاتی است که سپرده گذاران با آن مواجه شده اند بطوریکه یکی از متقاضیان به خبرنگار مهر در این خصوص گفت: پس از چند روز بلاتکلیفی سرانجام اولویتهای عمره مشخص شد اما باز هم با عدم اعلام زمان اعزام دچار سردرگمی شده ایم بطور مثال سال اعزام اولویت 537 چه زمانی است.

ف.ط افزود: سازمان حج باید درمورد اعزام زائران اطلاع رسانی دقیق و درستی داشته باشد، شفاف سازی کند و تکلیف مردم را روشن کند که هر اولویت چه زمانی اعزام می شود تا براساس آن برنامه ریزی کند و یا اینکه سپرده خود را از بانک پس گیرد.

اما در همین رابطه رئیس سازمان حج و زیارت در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد زمان اعزام سپرده گذاران گفت: عنوان شده بود که اعزام زائران جدید عمره از سال 93 باشد اما با توجه به افزایش ظرفیت اعزام و همچنین بدلیل اینکه برخی از متقاضیان ثبت نام نکرده اند به احتمال زیاد اعزام  بخشی از زائران عمره زودتر از موعد مقرریعنی از سال 92  آغاز خواهد شد .

علی لیالی با اشاره به اینکه هر اولویت شامل 22 هزار نفر می شود ، افزود:  با توجه به روند افزایشی 100 هزار نفری زائران عمره ، امیدواریم طی سه سال آینده بتوانیم سه میلیون زائر به سرزمین وحی اعزام کنیم.

برهمین اساس چنانچه سالانه بتوانیم 900 هزار نفر به عمره اعزام کنیم بنابراین 6 میلیون و 600هزار سپرده گذاری که تعیین اولویت شده اند طی 7 سال اعزام خواهند شد یعنی اعزامها از سال 92 آغاز و تا سال 1399 ادامه دارد.

البته لیالی عنوان کرد که بدلیل اینکه نمی دانیم سالهای آینده ظرفیت اعزام چقدر خواهد بود نمی توان زمان مشخصی برای اعزام های زائران در نظر گرفت به همین دلیل است که زمان دقیقی برای اولویتها اعلام نشده است.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، ما تمامی متقاضیان و سپرده گذاران را در قرعه کشی شرکت داده ایم اما این اختیار هم داده شده است که هر فردی که بخواهد می تواند سپرده خود را از بانک باز پس گیرد .

در مجموع با توجه به اینکه هر اولویت 22 هزار نفر را شامل می شوند بنابران با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که هر 100 اولویت شامل 2 میلیون و 200 هزار نفر می شود و هر 40 تا 50 اولویت در یک سال اعزام خواهند شد که اعزامها نیز از سال 92 آغاز می شود.

اعزام افراد دارای اولویت 300 تا 320 در سال 92 ، اولویت 320 تا 360 در سال 93، اولویت 360 تا 400 در سال 94، اولویت 400 تا 440 در سال 95، اولویت 440 تا 480 در سال 96 ، اولویت 480 تا 520 در سال 97، اولویت 520 تا 560 در سال 98  خواهد بود و در نهایت در سال 99 نیز افراد دارای اولویت 560 تا 600 اعزام می شوند.

البته اعزام زائران بر اساس این سالها در شرایطی است که افزایش اعزامها ادامه داشته باشد زیرا در صورت کاهش اعزامها به تعداد سالهای انتظار افزوده می شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:43 | نویسنده : میثم اله وردی |

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد